YouTube is een van de meest populaire zoekmachines op het internet. Meer dan 300 uur aan video worden iedere minuut geüpload op het platform en over het algemeen worden er meer dan 5 biljoen video’s per dag bekeken op YouTube – dat is 5000 miljoen video’s!
Het zal je dan waarschijnlijk ook niet verbazen dat adverteren op YouTube erg interessant kan zijn voor zaakvoerders. In dit artikel leggen we uit hoe adverteren op YouTube werkt en hoe jij best kan adverteren op deze video zoekmachine.

Soorten advertenties op YouTube

YouTube biedt een aantal soorten advertenties aan. Zo kan je bijvoorbeeld adverteren via non-skippable ads, dit zijn advertenties die je niet kan doorspoelen en dus helemaal moet uitkijken vooraleer je naar je YouTube video kan kijken.

Daarnaast heb je ook advertenties die je kan doorspoelen. Over het algemeen zijn deze advertenties wat langer dan de non-skippable ads die maar 30 seconden mogen duren.

YouTube display ads zijn advertenties die naast de video worden weergegeven en kunnen bestaan uit gifs en video’s.

De Overlay Ads van YouTube worden weergegeven over de video en kunnen weggeklikt worden door de gebruiker.

Hoeveel kost adverteren op YouTube?

Hoe lang is een rechte weg? Hoeveel adverteren op YouTube kost hangt af van je budget en hoeveel mensen je wil bereiken. Over het algemeen tel je tussen de 0.08 en 0.025 euro neer per keer dat je video bekeken werd – en dit hangt natuurlijk ook af van hoe lang je video is, wie en hoe je target en de kwaliteit van je video.

Kies je advertentie doel

Wanneer je wil adverteren op YouTube moet je een keuze maken tussen een van de doelen vooraleer je begint met adverteren. Zo kan je kiezen om zoveel mogelijk mensen te bereiken, dit is vooral goed voor campagnes om een nieuw product te lanceren of om naambekendheid te verkrijgen. Daarnaast zijn er ook campagnes waarin je zoveel mogelijk views verkrijgt, dit soort doel is evenzeer erg handig bij het op de markt brengen van een nieuw product en wordt vaak gelanceerd samen met advertenties op andere kanalen zoals Facebook en Google. Ten slotte kan je er ook voor kiezen om zoveel mogelijk clicks op je advertentie te krijgen. Dit is vooral handig wanneer je wil dat jouw advertentie bezoekers naar je website stuurt.

Hoe adverteer je op YouTube? Stap voor stap

Nu je wat meer weet over het adverteren op YouTube ben je klaar om te beginnen met adverteren op YouTube. Hier leggen we stap voor stap uit hoe je kan adverteren op YouTube.

     1.Maak een nieuwe campagne aan in Google Ads

YouTube is een Google product. Wanneer je wil adverteren op YouTube gaat dit dus via Google Ads.

     2. Sleutel aan je campagne

Nu moet jij je campagne gaan instellen. Zo moet je bijvoorbeeld een naam kiezen, een start- en einddatum instellen, je budget selecteren en de Networks kiezen (networks zijn de plekken waar jij wil dat je video getoond wordt). Selecteer een taal en een geografische locatie. Uiteindelijk ga je ook een biedstrategie moeten selecteren.

   3. Bepaal nu welke mensen je wil bereiken

Google kan erg precies mensen bereiken met bepaalde interesses en levensstijlen. Je kan bijvoorbeeld mensen met een hoog inkomen selecteren die interesse hebben in reizen in Nederland en tuinkabouters.

      4. Selecteer je keywords

Stel nu je keywords in. Jouw advertentie zal dan te zien zijn bij of op YouTube filmpjes die bij deze keywords passen.

      5. Selecteer je marketing video

Selecteer nu een video die jij als advertentie wil gebruiken. Je kan dit doen vanaf je YouTube kanaal. Het is dan ook een goed idee om je video op voorhand te uploaden.

     6. Kies nu het soort YouTube video advertentie

In de laatste stap kan je het soort YouTube video advertentie kiezen en voeg je uiteindelijk ook de link naar je website toe aan je advertentie.

Leave a Reply